آرتوروز و روش های پیشگیری از آن
نوشته شده توسط : salamati

 

برای پیشگیری از آرتروز چه کارهایی باید انجام دهیم؟

چرا پیشگیری از آرتروز مهم است؟ بیش از 27 میلیون آمریکایی مبتلا به آرتروز هستند. با افزایش سن، تعداد آنها در حال افزایش است. آرتروز از مهم ترین دلایل ناتوانی در بزرگسالان است. در سن 40 سالگی، 90 درصد از افراد در مفاصلی که وزن بدن را تحمل می کنند (زانو ، باسن ، پا ، کمر ) به مقداری آرتروز مبتلا هستند. اما علائم آن را تا سنین بالاتر نشان نمی دهند. تصاویر اشعه ی ایکس نشان دهنده ی این واقعیت است که 70% از افراد 70+ سال دارای آرتروز هستند.

 

تأثیر آرتروز بر روی قسمت‌های مختلف بدن

آرتروز ممکن است بر قسمت‌های مختلف بدن تأثیر متفاوتی بگذارد؛

از جمله:

· مفصل ران

درد در ناحیه کشاله ران یا باسن و گاهی در قسمت داخلی زانو یا ران احساس می‌شود.

· زانو

احساس “رنده شدن” یا “خراشیدن” هنگام حرکت دادن زانو.

· انگشتان

رشد استخوانی (خار) در لبه مفاصل باعث تورم و قرمز شدن انگشتان می‌شود.

ممکن است درد در قسمت شست نیز وجود داشته باشد.

· پا

در انگشت شست پا احساس درد می‌کنید. ممکن است مچ پا یا انگشتان پا متورم شود.

با بدتر شدن آرتروز، غضروف‌ها ممکن است دچار شکاف‌های ناهموار شوند.

استخوان‌ها ممکن است سفت شوند، تغییر شکل دهند و دچار ناهمواری شوند.

وقتی غضروف از بین رود، به خودی خود رشد نمی‌کند.

عوامل خطر آرتروز

عواملی که می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند عبارتند از:

· سن بالا. خطر آرتروز با افزایش سن افزایش می‌یابد.

· جنسیت. زنان بیشتر به آرتروز مبتلا می‌شوند؛ هرچند دلیل آن روشن نیست.

· چاقی. حمل وزن اضافی بدن از چند جهت به افزایش آرتروز کمک می‌کند و هرچه وزن بیشتری داشته باشید خطر شما بیشتر می‌شود. افزایش وزن باعث افزایش فشار به مفاصل تحمل‌کننده وزن مانند لگن و زانو می‌شود. همچنین، بافت چربی پروتئین‌هایی تولید می‌کند که می‌تواند باعث التهاب مضر در اطراف مفاصل شما شود.

ماسک کراتینه مو اولتراشاین بایوفول کانادا، کراتینه و ضد موخوره ارگانیک درخشان کننده فوری مو

برای درمان خشکی وزی و موخوره مو می توانید از ماسک ضد موخوره مو اولتراشاین بایوفول کانادا
که دارای موادی کاملا طبیعی و بدون پارابن سیلیکون و هرگونه ترکیبات شیمیایی مضر برای مو است بهره ببرید.این ماسک ابریشمی مو لخت کننده و براق کننده مو بسیار قوی است. ماسک کراتینه مو اولتراشاین حاوی مواد مغذی و ویتامین ها و انواع پروتئین ها است. ماسک لخت کننده مو بایوفول فاقد ترکیبات شیمیایی، پارابن و سیلیکون است. این ماسک صاف کننده مو و ماسک پروتئینه مو ساخت کشور کانادا است.

· آسیب‌های مفصلی. آسیب‌هایی مانند آسیب‌هایی که هنگام ورزش یا هنگام تصادف رخ می‌دهد، می‌تواند خطر آرتروز را افزایش دهد. حتی صدماتی که سال‌ها پیش رخ داده و به ظاهر بهبود یافته‌اند نیز می‌توانند خطر ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.

· فشار مکرر بر روی مفصل. اگر شغلی که دارید یا ورزشی که می‌کنید فشار تکراری را روی مفصل وارد می‌کند، ممکن است در نهایت این مفصل دچار آرتروز شود.

· ژنتیک. برخی از افراد آرتروز را به ارث می‌برند.

· تغییر شکل استخوان. برخی از افراد با بدشکلی مفاصل و یا غضروف معیوب متولد می‌شوند.

· برخی از بیماری‌های متابولیک. این موارد شامل دیابت و شرایطی است که بدن شما آهن زیادی دارد (هموکروماتوز).

تشخیص آرتروز

سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی به تشخیص آرتروز کمک می‌کند.

پزشک عمومی ممکن است اولین کسی باشد که در مورد درد مفصل با او صحبت می‌کنید. پزشک اطلاعاتی درباره سوابق پزشکی، علائم، چگونگی تأثیر درد بر فعالیت‌ها، همچنین مشکلات پزشکی و استفاده از دارو را مرور می‌کند. پزشک مفاصل را بررسی کرده و حرکت می‌دهد.

 

شامپو رشد مو فوری و رشد مجدد مو بایوفول کانادا ضد ریزش و رشد مجدد فوری و بدون بازگشت مو

درمان فوری ریزش مو با شامپو رشد مو ایج دیفنس بایوفول کانادا.

این شامپو ضد ریزش مو گیاهی فاقد ماینوکسیدیل است.

درمان فوری ریزش مو را این شامپو ضد ریزش مو فوری درمان میکند.

بایوفول تولید کننده بهترین شامپو ضد ریزش مو است.

شامپو رشد مو فوری بایوفول دارای ب کمپلکس و آپی ژنین است که جریان خون را در کف سر بالا برده و ترکیبات مغذی را به ریشه سر می رساند.


واضح است که آرتروز یک وضعیت پزشکی قابل توجه است. اما آیا می توان از آن جلوگیری کرد ؟
به محل اتصال دو استخوان، مفصل می گوییم. انتهای استخوان ها در این مفاصل با یک لایه غضروف پوشیده شده است. در صورتی که این غضروف ها تجزیه شوند، دو استخوان به یکدیگر ساییده می شوند؛ به این حالت آرتروز می گوییم. به دنبال این پدیده، علائم متفاوتی بروز پیدا می کند. این بیماری معمولا در افراد مسن رخ می دهد؛ اما در افراد جوان نیز دیده می شود. این بیماری دارای 5 مرحله با شدت های مختلف می باشد؛ به طوری که در مرحله اول مفصل طبیعی است و در مرحله آخر آرتروز شدید است. این بیماری با نام های دیگری مانند مفصل دژنراتیو، آرتریت تحلیل ‌برنده و آرتروز ساییدگی نیز شناخته می شود. در ادامه این مقاله به بررسی دقیق تر پیشگیری از ابتلا به آرتروز می پردازیم.
توصیه هایی برای پیشگیری از آرتروز
در مورد پیشگیری از آرتروز مطالب زیادی نوشته شده است. با تعدیل برخی از جنبه های سبک زندگیتان می توانید عواملی که باعث افزایش ریسک ابتلا به این بیماری می شوند را کاهش دهید.
در این مقاله 9 توصیه اساسی برای پیشگیری از آرتروز آورده شده است. در مورد هر یک فکر کنید و از خود بپرسید که آیا شما کاری را که باید انجام دهید انجام می دهید.
وزن ایده آل بدن خود را حفظ کنید
تخمین زده شده است که 3 تا 6 برابر وزن بدن هنگام راه رفتن، نیرو به زانو اعمال می شود. به عبارت دیگر داشتن 10 پوند اضافه وزن باعث افزایش 30 تا 60 پوندی نیرو بر روی زانو با هر قدم زدن در هنگام پیاده روی می شود. در همین حین وزنی که به باسن تحمیل می شود 3 برابر وزن بدن است. در نتیجه واضح است که کاهش وزن باعث کاهش استرس در مفاصل شما می شود .
به طور منظم ورزش کنید
برای سلامتی مطلوب مفصل، توصیه می شود افراد حداقل 5 روز در هفته 30 دقیقه ورزش نسبتا سنگین انجام دهند. طبق نتایج مطالعات یک واقعیت ثابت شده است که ورزش منظم مزایای زیادی را برای سلامتی تان به همراه دارد .

محلول ضد ریزش مو شوک

درمان فوری ریزش مو در خانم ها و آقایان با محلول ضد ریزش مو شوک میسر می شود.

این تونیک ضد ریزش مو فاقد ماینوکسیدیل و ترکیبات شیمیایی و ترکیبات هورمونی است.

این محلول ضد ریزش مو فوری ضخیم کننده مو و ترمیم کننده ریشه مو است.

محلول ضد ریزش مو گیاهی بایوفول دارای پلاسنتا کمپلکس، ب کمپلکسو آمینو اسید است.

این محلول گیاهی ضد ریزش مو ریشه مو را مستحکم و ضخیم می کند و مانع از ریزش مو به راحتی و در اثر شستشو و سشوار و حمام می شود.


از مفاصل خود محافظت کنید
چندین اصل محافظت از مفاصل وجود دارد که در صورت رعایت می توانند به حفظ انرژی و عملکرد مفاصل کمک کنند. این اصول توصیه شده بسیار ساده است، اما باید به نحوه ی سریع حرکات توجه کرده و سیگنال های بدنتان (مانند درد ) را تشخیص دهید. حالت و مکانیک مناسب بدن بسیار حائز اهمیت هستند. زیرا محافظت از مفاصل شما عاملی در پیشگیری از آرتروز است.
از استرس مکرر بر روی مفاصل خودداری کنید
علائم استرس تکراری شامل تکرار بیش از حد یک فعالیت و حرکت ، حرکات عجیب و غیر طبیعی ، فشار بیش از حد به بدن، حالت نامناسب بدن و خستگی ماهیچه است. علائم استرس مکرر معمولا به واسطه ی شغل شما به وجود می آورند بنابراین سعی کنید راه حل هایی برای جلوگیری از طولانی شدن استرس بر روی مفاصل خود پیدا کنید.
به درد خود توجه کنید
با اینکه این توصیه بسیار آسان به نظر می رسد ، اما افراد همیشه این کار را نمی کنند. این امر را یاد بگیرید که درد نشانه و سیگنالی است که به شما می گوید دارید بیش از اندازه به خودتان فشار می آورید در نتیجه به استراحت نیاز دارید. برقراری تعادل بین استراحت و فعالیت ، برای داشتن مفاصل سالم نیاز است. این کار بخشی از خود مدیریتی است که در آن شما یاد می گیرید بیش از حد از مفاصل خود استفاده نکنید. و از مرز هایی که برای خود تعیین کردید فراتر نروید. پس این را در نظر بگیرید که درد یک علامت به منظور توقف است.
از آسیب رساندن به مفاصل خودداری کنید
آسیب های مفاصلی سابق به عنوان یکی از دلایل اصلی آرتروز شناخته شده اند. در مفاصلی که به دلیل تحمیل نا متوازن وزن بر رویشان، دچار آسیب شده اند، غضروف مفصلی از بین رفته و به این دلیل آرتروز شروع به توسعه می کند. تا جایی که می شود از آسیب رساندن به مفاصل خودداری کنید و در صورت آسیب دیدگی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چگونه از ابتلا به آرتروز پیشگیری کنیم؟
کاهش وزن بدن:
ارتباط نزدیکی میان آرتروز و وزن بدن وجود دارد. به طوری که کم کردن هر کیلوگرم از وزن بدن، فشاری که بر زانو ها وارد می شود را تا 4 کیلوگرم کاهش می دهد. وارد شدن فشار کم تر بر زانوها به معنای کاهش احتمال پارگی و فرسودگی زانوهاست. تحقیقات نشان داده است که حدود 97 درصد از کسانی که به آرتروز مبتلا هستند، اضافه وزن دارند. متخصصان بر این باور اند که کاهش 10 درصد از وزن بدن، سبب کاهش علائم آرتروز به میزان 50 درصد می شود.

آرتروز
عفونت:
تعداد زیادی از عوامل میکروبی مانند باکتری ها و ویروس ها، می توانند سبب ایجاد آرتروز شوند. بنابراین توجه به این عوامل و مراقب و پیشگیری از آن ها، می تواند در پیشگیری از ابتلا به آرتروز کمک کننده باشد.

تمرین های ورزشی:
هرچه عضلات چهارسرران قوی تر باشند، احتمال ابتلا به آرتروز کاهش می یابد. ورزش هایی که سبب تقویت عضلات ناحیه لگن و زانو می شوند، اثر بیش تری برای پیشگیری از آرتروز دارند. ممکن است به علت درد در مفاصل از ورزش کردن بپرهیزید؛ می توانید با کمک گرفتن از سرما درمانی، گرما درمانی، مصرف مسکن ها و… راحت تر ورزش کنید. بهترین حرکات ورزشی آن دسته از فعالیت ها هستند که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی کنند. برای مثال دوچرخه سواری، حرکات کششی، شنا کردن، تمرین های آّبی، بلندکردن وزنه های سبک و… . توجه کنید که اگر به آرتروز مبتلا هستید، بهتر است قبل از انجام این تمرین های ورزشی، با پزشک مشورت کنید.
لازم به ذکر است که اگر این تمرین ها به شیوه غیراصولی و به مدت زیاد انجام شود، می تواند اثر تخریبی بر روی مفاصل داشته باشد.

رژیم غذایی مناسب:
امروزه به دلیل رژیم های غذایی نامناسبی که رواج پیدا کرده است، احتمال ابتلا به برخی بیماری ها افزایش یافته است. غذاهایی مانند شیرکم چرب و دیگر مواد غذایی حاوی کلسیم، مواد حاوی امگا 3، موادغذایی حاوی ویتامین دی و سبزیجات و ویتامین ها می توانند در پیشگیری از آرتروز مفید باشند.

کنترل قند خون:
تحقیقات نشان داده است که بیماری دیابت می تواند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهد. علت این موضوع این است که هرچه قند خون بیش تر باشد، ساخت مولکول هایی که سبب سخت تر شدن و حساس تر شدن غضروف ها نسبت به فشارهای مکانیکی می شود، افزایش می یابد. علاوه بر آن، دیابت با تحریک کردن التهاب سیستماتیک در بدن، سبب تحلیل رفتن غضروف ها به ویژه در مفاصل می شود. به طوری که گفته می شود نیمی از کسانی که دیابت دارند، به آرتروز مبتلا می شوند.

آدرس اینستاگرام دکتر سلمان فلاح

حفظ محدوده حرکت:
حرکت همچون دارویی برای مفاصل می باشد. باید سعی کرد تا مفاصل در دامنه حرکتی کامل قرار گیرند؛ ولی فقط تا حدی که درد بیش تری ایجاد نشود. کشش ملایم، بالا و پایین آوردن پاها از حالت ایستاده یا نشسته، پیاده‌روی‌ های روزانه و سرگرمی‌ هایی از جمله باغبانی نمونه هایی از این حرکات هستند. دقت کنید که به بدن خود احترام بگذارید و هرگز فشار زیادی به مفاصل وارد نکنید.





:: بازدید از این مطلب : 128
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: